Thursday, March 17, 2011

Kejayaan FAM menghasilkan Pengadil

Tajuk berita yang paling menarik perhatian aku semalam adalah tentang seorang pengadil Malaysia yang bernama Suhaizi Shukri di beri kepercayaan untuk mengadili perlawanan Indonesia Super League (ISL) diantara Persija Jakarta vs Persiba Balikpapan di Stdium Gelora Bung Karno .....Beliau adalah pengadil asing pertama diberi kepercayaan untuk mengadili perlawanan di ISL ....Tujuan ISL menjemput pengadil dari luar adalah sebahagian perancangan mereka untuk meningkatkan mutu liga...jangan lupa ye FAM ada cara jugak nak menaikan mutu liga....hehehehheehe...

                                                          gamba ihsan dari www.FAM.org

Tujuan aku tulis ni bukan nak ucap tahniah pada pengadil tu ataupun nak ucap tahniah pada PSSI dan ISL...jauh sekali aku nak anugerahkan tanah ataupun pangkat datuk dekat mamat tu....tapi aku terpanggil untuk mengingatkan kesekian kalinya kepada sekalian rakyat Malaysia ni bahawa FAM sememangnya jaguh melahirkan pengadil di dalam dunia ni...untuk pengetahuan anda semua FAM setakat ini berjaya melahirkan seramai 11,810 pegawai pertandingan di liga M kita ni...tahniah FAM memang bagus kerana berjaya menghasilkan pengadil seramai itu di Malaysia ni...berbanding Korea Selatan yang hanya ada 4,648 pegawai pertandingan di negara mereka.....tahniah FAM kau berjaya juga menang secara statistiknya dengan KFA....



Tahniah FAM sekali lagi...pasal puas aku merayau cari info negara mana yang boleh menandingi FAM dari segi menghasilkan pegawai pertandingan lebih ramai dari pemain di liganya sendiri...dan memang aku tak jumpa pun negara yang dimaksudkan...Handal betul FAM ni.....Kelakar sungguh aku tengok...ada ke jumlah pegawai kita lagi ramai dari jumlah pemain yg didaftarkan...pegawai 11ribu lebih...pemain berdaftar tak sampai 10ribu....ini bermakna FAM dah bolehlah buat Liga pegawai pertandingan lepas ni....namakanya LPM (liga pegawai Malaysia)..hadiahnya dapat gelaran Datuk dengan Tanah satu lot.....!!!!


sumber : http://www.fifa.com/associations/association=mas/countryInfo.html

3 comments: